Mensen die mij goed kennen weten dat ik vrijwel nooit boos ben. Over het algemeen ben ik de rust zelve, maar soms – héél soms – slaan bij mij alle stoppen door en word ik ontzettend kwaad.

Een soort van medium boosheid bestaat niet bij mij. Ik ben kalm of ziedend. Er is niks tussenin.

De keren dat ik écht boos ben geweest in mijn leven zijn dan ook op 2 handen te tellen, maar altijd als dat gebeurt ontstaat er een gigantische kracht. Alsof m’n energieveld 10x in grootte toeneemt.

Nu denk je misschien “Ok heftig, wat heb jij voor issues?” maar mijn boosheid uit zich nooit zozeer op een destructieve manier. Boosheid kun je ook constructief inzetten.

Je hoeft er niet per se mensen pijn mee te doen. Je kunt ze ook wakker schudden.

Waarom vertel ik dit?

Omdat ik die boosheid de laatste tijd weer voel opkomen…

Ik zie namelijk zoveel ondernemers die een bepaalde kracht hebben, maar dit niet voldoende kenbaar maken en daardoor niet voldoende inzetten.

Ik word soms écht gek van ondernemers die dingen zeggen als:

“Verkopen is echt niks voor mij.”

“Phew moet ik dan elke week iets posten op Facebook om mijn ideale klant te bereiken? Ik weet niet wat hoor.”

“Maar als ik nu dingen ga vertellen over mijn bedrijf vinden mijn bestaande volgers dat waarschijnlijk niet interessant. Ik heb namelijk altijd berichten geplaatst over de reizen die ik heb gemaakt.”

Luister even heel goed.

Jij hebt een bepaalde kracht. En met die kracht kun je mensen oprecht helpen.

En waarschijnlijk ben je ook nog eens om die reden ondernemer geworden. Je wilt mensen helpen, of niet soms?

Maar weet je wat je doet als je dit soort dingen zegt? Dan help je ze niet. Je kiest er dan voor om onzichtbaar te blijven. Bedolven onder je eigen twijfels, angsten en blokkades.

Verkopen en zichtbaar zijn betekent niet dat je mensen dingen aansmeert. Het is niks anders dan laten weten dat je mensen kunt helpen op een bepaald vlak.

Ik geloof oprecht dat je het als mens verplicht bent om je kracht te ontdekken en deze volledig en schaamteloos in te zetten om de wereld mooier en beter te maken.

We moeten echt eens kappen met quotes als “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg”. What the fuck is normaal überhaupt? Niemand is normaal. We zijn stuk voor stuk uniek en we zijn het verplicht aan onszelf – maar ook aan anderen – om dat te omarmen.

Misschien is dit wel een heel hard voorbeeld, maar ondernemen zonder een goede online marketing of sales strategie is voor mij bijna hetzelfde als wanneer je een ongeluk ziet gebeuren en je doet niks. Je staat erbij en kijkt ernaar.

Als je mensen wilt helpen, dan doe je iets. Dan laat je dat aan ze weten. Ze kunnen toch niet voor zichzelf bedenken wat voor talent jij hebt en hoe deze kwaliteiten hen verder kunnen helpen?

Het heeft mij ook een tijdje gekost voordat ik dit inzag. Ergens wist ik het wel, maar toch bleef ik mezelf altijd een beetje schuil houden achter andere mensen en bedrijven.

Dat veranderde alleen toen ik vorig jaar in januari op een blockchain conferentie was in Londen en daar een baan aangeboden kreeg van een zakenman uit Amerika.

Hij wilde dat ik hem zou helpen met investeringsprojecten en bood me een bizar hoog salaris.

Ik vertrouwde hem alleen niet helemaal en was daarnaast veel te verbonden met mijn eigen missie als ondernemer. Ik had het destijds alleen nog niet volledig omarmd. Was nog teveel bezig met wat andere mensen zouden denken als ik er écht voor zou gaan staan.

Toen ik hem bedankte voor zijn aanbod zei hij iets wat in eerste instantie in het verkeerde keelgat schoot bij mij. Hij zei namelijk letterlijk tegen me:

“If you don’t want to work for me, you need to get over your fucking insecurities and REALLY own your story and your mission. Not for 70% like you’re doing now, but for 200%.”

Ik voelde me aangevallen en vond hem een klootzak, maar stiekem wist ik ook dat ‘ie gelijk had. Hij pakte alleen precies mijn pijnpunt met wat hij zei en dat vind je dan eerst even stom 

De reden dat ik mezelf zo gigantisch heb verdiept in menselijk gedrag en online marketing is omdat mijn ouders beide zoveel potentie hadden (of eigenlijk hebben), maar dit nooit volledig hebben ingezet vanwege twijfel en angst.

Mijn vader is één van de meest intelligente mensen die ik ken. Hij onthoud letterlijk alles wat hij leest en daarnaast heeft hij gigantisch veel mensenkennis.

Mijn moeder is bizar intuïtief en gevoelig. Ze ziet en voelt zoveel meer dan andere mensen, maar heeft dit altijd weggestopt.

Ze hebben beide zoveel potentie, maar ze hebben er weinig tot niks mee gedaan. Bang dat ze het financieel gezien niet zouden redden als ze zouden gaan ondernemen of écht hun potentieel in zouden zetten. Bang wat de mensen uit Joure van ze zouden denken.

En daardoor heeft de wereld zoveel mis gelopen. Niet alleen hebben m’n ouders hun dromen op die manier niet waar kunnen maken, maar ze hebben andere mensen ook niet maximaal kunnen helpen met hun potentie.

Dus alsjeblieft… Omarm je potentie. Omarm je kwaliteiten en vertel alles en iedereen welke waarde jij kunt leveren. Ga ze helpen!

Kies wat voor mensen je daadwerkelijk kunt, maar ook wilt helpen. Creëer een knaller van een product en vertel het aan de hele wereld. Er zitten mensen op je te wachten! Echt waar.

Laat die twijfels en belemmerende overtuigingen los en ga de impact maken waarvan je deep down weet dat het in je zit. Wees bewust van hoe je jouw missie communiceert en probeer het steeds een beetje beter te doen. Het hoeft niet perfect te zijn, maar begin in ieder geval.

Deal? Oké. Let’s do this!

Met ondernemende groet,

Tineke Zwart